Prestaties

Sportclinics

Wist je dat?

Een sportclinic is een korte kennismaking met een bepaalde sport. Je geeft ge&iu... Lees meer

Online aerobics

Op 28 januari 2021 komt 3SSport met 5 collega’s aan op de Klaver in Heijplaat Rotterdam. De te... Lees meer

Archery Tag

Maruska is in oktober op pad geweest met de van foam gemaakte pijlen en goed afgestelde bogen. Ze gi... Lees meer

Gaan met die liaan!

Afgelopen zomer beleefden de kinderen van Kinderdam een avontuurlijke en opwindende ervaring bij 3SS... Lees meer

Nieuws

De Noodopvang

Noodopvang, we hebben er de afgelopen tijd veel over gehoord maar wat gebeurde en nou echt op de locatie? We interviewden Lennart Wagemakers, normaliter een sportdocent op verschillende locaties maar vanwege COVID-19 moest hij bijspringen op de noodopvang. Het interview ging als volgt:

''De noodopvang is heel divers, er moet gewoon gewerkt worden door de kinderen. Het schoolwerk moet af en daarin begeleid ik de kinderen. Waar kunnen ze wat vinden en wat moeten ze precies doen. Ze krijgen gewoon online lessen van de juf en ik zit er dan als ondersteuning bij. Afgelopen week had de juf een leuke themadag bedacht: “Robots”. Groep 3 en 4 gingen papieren robots maken. Groep 5 en 6 moesten zelf een robot ontwerpen en groep 7 en 8 gingen op sociale media kijken wat te maken had met robots.'' Daarnaast verzorgt Lennart op twee dagen een beweegles tijdens de pauze van de juffen en meesters. ''De diversiteit is heel breed, want op een andere locatie is het meer dit zijn jouw kinderen vandaag succes!'' 

''De dag begint vaak hetzelfde. We verzamelen de spullen zoals chrome books, ontvangen de kinderen en dan beginnen ze met de online les. Dit is altijd met de juf en meester die ze al kennen. Rond 10 uur hebben ze pauze; eten, buitenspelen en dan weer naar binnen voor wat zelfstandig werk en het maken van huiswerk. Na 12 uur weer wat eten en drinken. Daarna nog even les van een vakleerkracht en dan is het rond kwart voor 2 weer naar huis. 

Deze dagen lijken het meest op school, de kinderen raken er aan gewend, maar echt leuk blijft het uiteraard niet. De activiteit met de robots was wel heel tof om te doen! De kinderen zijn allang blij dat ze samen zitten en elkaar zien. 

Over het algemeen komen dezelfde kinderen langs op de noodopvang, doordeweeks zijn de kinderen wel verschillend maar per week zijn het wel dezelfde kinderen. 

Het mooie aan de opvang is dat je ziet dat de kinderen de behoefte hebben aan het samen zijn, de aandacht. Als je rondloopt tussen de kinderen voel je dat er meer behoefte is aan meer aandacht krijgen van elkaar. Niet alleen van de meester en juf maar vooral van de jongeren onder elkaar. Ook merk ik de bezorgdheid van de groepsleerkracht. Ze zijn betrokken bij het leerproces van de leerlingen, ze zijn begaan bij het leerproces. Het belangrijkste is dat de leerlingen dingen leren. Er is in mijn ogen veel betrokkenheid van de school met de leerlingen thuis. Zo heb je bijvoorbeeld bij een online les dat de juf iedereen even afzonderlijk spreekt bij het afsluiten. Elk kind krijgt dan even persoonlijke aandacht. Hoe gaat het met je? Wil het lukken met je huiswerk? Heb je ergens moeite mee? 

De noodopvang heeft er denk ik voor gezorgd dat kinderen meer zelfstandiger worden. Nou ja, ze hebben in ieder geval bewezen dat ze zelfstandiger kunnen werken.''

Dit is een interview met Lennart Wagemakers, 2021.